התפתחות קוגניטיבית

החשיבה היא התפתחות של מכלול התהליכים המוחיים אצל האדם בקליטת המידע (התפיסה), עיבוד המידע והביטויים השונים לו. החשיבה מתבצעת על ידי פעולות זיהוי, מיון, וארגון של ההתנסויות השונות בזמן ובמרחב. על מנת לבצע פעולות חשיבה אנו זקוקים לריכוז, מיקוד, קשב, התמדה, זיכרון אוצר מילים ומושגים.

כאשר אנו חושבים אנו משלבים בין היכולות המולדות שלנו ובין הניסיון שרכשנו. ילדים צעירים מתנסים באינטראקציות עם המבוגרים, משחקים עם צעצועים וחפצים ועל ידי כך מתרחשת למידה ברמות שונות. המשחק מתאפיין בקשב אל החפץ, עיסוק ממושך בו וניסיון לבצע עם החפץ פעולות שונות, הילד מתנסה, מגלה עניין וסקרנות ובדרך זו מתרחשת למידה.

התפתחות ולמידה מתרחשים כאשר הילד חוקר את הסביבה, מבצע בה מניפולציות ולומד דרך הניסיון שלו איך העולם פועל. הוא שוקע אל הפעילות, מפעיל את הקשב שלו להתנסות, וכאשר הוא נכשל הוא משנה אסטרטגיה ובוחן אפשרויות נוספות. המשחק שלו מתאפיין בקשב על החפץ, פתרון בעיות, ניסוי וטעיה, התמדה והסקת מסקנות. תהליך זה מבטא את הסקרנות שלו ללמידה ואת האופן בו הוא חושב.

ילדים המתקשים לשמור על קשב לזמן ממושך, מוסחים בקלות, מתקשים להתמקד ולהתרכז, אינם יתמידו במשחק. הם גם יתקשו לבצע תהליכי למידה היות והמבט אינו עוקב אחרי פעולת הידיים והם מתנסים אבל אינם מגיעים לפתרון הבעיה, הם לרוב יחזרו על אותה ההתנהגות גם אם היא אינה יעילה ולרוב זה יסתיים בתסכול, חוסר אונים וחוסר שקט. קשיים אלו מאפיינים ילדים עם אוטיזם .ASD פעולות המשחק שלהם חוזרות על עצמן ללא גמישות, הם יתחילו להתמיד בפעילות לרוב יסרקו מהר מאוד את הסביבה ללא התמקדות בדבר אחד. השונות בין הילדים בתחום הזה הנה רבה אך מתאפיינת במעברים מרובים, חוסר שקט, ובעיקר העדר התמדה ורצף בפעולות משחק.

ילדים עם אוטיזם מבלים את הזמן הפנוי שלהם כאשר הם לבד במגוון עיסוקים בעלי מרכיב חושי לעיתים זה ילווה בהתנהגויות סטריאוטיפיות. עיסוקים אלה שואבים את הקשב של הילד לפעילות חושית עם החפץ, עד כדי קושי רב לעביר את הקשב אל דברים אחרים ולמרכיבים חברתיים כמו המבט של האדם האחר.

הטיפול במרכז מבטים מלמד ילדים לפתח את עולם המשחק, החקר והלמידה ועל ידי כך ניכר שיפור במיומנויות הקוגניטיביות של הילד וביכולת שלו לעבד מידע ולרכוש מיומנויות חשיבה. תחילה אנו מלמדות את הילד להעביר את הקשב מעיסוק החושי בחפץ אל מאפייניו המוטוריים ולפעולות המשחק שניתן לעשות עם החפץ. באמצעות תיווך המבוגר והקשר שנוצר עמו מצליח המבוגר לאמן את הילד לשמור על קשב לאורך זמן ולהתמיד בפעילות משחק מגוונות. תפקיד המבוגר הנו ליצור סביבות למידה מתוכננות בהן הילד מתאמן בתהליכי חשיבה, תוך כדי אינטראקציה משותפת המסייעת לו להתרכז וללמוד מהמבוגר מושגים חדשים ולצד זה לבצע פעולות מיון והתאמה. ריבוי אינטראקציות למידה הכוללות אינטראקציה משותפת משפרת את הדיבור של הילד ומקדמת את השפה שלו ויכולת השיום. האימון מתאפיין בקשב ממושך יותר, התמדה ושיפור מיומנויות המשחק, השפה והחשיבה.

  • הילד לומד לשבת ליד שולחן
  • הילד לומד להתמיד במשחק מובנה ללא נוכחות מבוגר
  • הילד לומד לשחק בצורה פונקציונלית בצעצועים
  • הילד מפתח מיומנויות רצף במשחקי תסריט
  • הילד לומד להפחית עיסוק חושי בעת המשחק
  • הילד מרחיב את הפעילויות ומתאמן במוטוריקה העדינה הנדרשת בכל פעילות
  • הילד לומד לשמור על ערנות חברתית וקשב בעת המשחק
התפתחות קוגניטיבית