טיפול באוטיזם (ASD)

טיפול באוטיזם

מרכז מבטים הנו בית חם ותומך להורים שילדיהם מאובחנים בהפרעה על הקשת האוטיסטית (ASD). המרכז מציע סביבה טיפולית מקצועית לילדים ולהורים, ומאפשר התפתחות וצמיחה עד לתוצאות אופטימליות.

בין אם ילדכם כבר אובחן או בין אם אתם חושדים כי קיימת בעיה בתחום התקשורת והאינטראקציה החברתית של ילדכם, אנו פה כדי לטפל.

מחקרים רבים מעידים על החשיבות הרבה בהתערבות טיפולית בגיל הצעיר, בשל האפשרות ליצור שינוי ושיפור המיומנויות, כאשר הפערים ההתפתחותיים עדיין קטנים. במרכז מבטים מיושם מודל התפתחותי ייחודי על ידי צוות רגיש ומנוסה בטיפול בילדים ובפעוטות.

המודל המיושם במרכז מבטים התפתח על ידי מנהלת המרכז, הגב' רחל צור המברה, לאחר ניסיון רב שנים בטיפול במאות ילדים עם עיכוב התפתחותי נרחב ולקויות תקשורת, זאת לצד ידע תאורטי יישומי בניתוח התנהגות והתפתחות הילד. המודל מתבסס על ארבעה מוקדי הקושי:

בתחום התקשורתי, הילדים מתקשים לפנות אל האחר, לבקש רצונות וליזום פעילות חברתית משותפת באופן מותאם, ולרוב האחריות להבין את הילד ולספק את צרכיו, מוטלת על הסביבה הקרובה.

בתחום ההתנהגותי, הילד מתקשה להמתין ולדחות סיפוקים לקבלת רצונותיו עד כדי תסכול והתקפי זעם כאשר הסביבה אינה מצליחה להבין אותו, ומנסה לברר ואף להציע לו אפשרויות אחרות. סיטואציות אחרות מורכבות קשורות גם להבנה וקבלה של מצבים חדשים, מקומות אחרים והתמודדות מול שינויים.

בתחום הקוגניטיבי, הילד מתקשה לשמר בזיכרון ידע ולעבד מידע חדש, להבין סיטואציות המבוססות על הסבר מילולי ולהסיק מסקנות.

בתחום הקשב והריכוז, הילד מתקשה למקד מבט, להתרכז בפעולה אחת ממוקדת, לשבת לאורך זמן ליד שולחן ולשמור על ערנות חברתית למשך זמן.

הקשיים האלו כבר בגיל הצעיר, משפיעים על היכולת של הילד לפתח כישורים חברתיים, לפתח שפה, להתעניין בתחומים מגוונים ולהצליח ללמוד מהסביבה מיומנויות חדשות. קשים אלו גם מסבירים במקרים רבים את הפער בין הפוטנציאל של הילד לבין התפקוד היומיומי שלו במסגרות השונות.

הטיפול במרכז מבטים, נשען על ההבנה כי הקשיים בתחומים אלו, הנם חלק משמעותי ממרכיבי העיכוב ההתפתחותי. כדי לקדם ולשפר את המיומנויות החסרות בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי (ASD), חשוב ללמד כישורים אלו כבר בתחילת הטיפול כבסיס לרכישת שפה, מיומנויות למידה, כישורי משחק ואינטראקציה חברתית נרחבת.

מודל הטיפול במרכז מבטים, מותאם לכל ילד בהתאם לקשייו, היסטורית הלמידה שלו וגילו המנטלי. אנו מתאימות תוכנית טיפול אישית להורה ולילד, וצוות מרכז מבטים מיישם את פרוטוקול התוכנית הטיפולית במקצועיות ובדייקנות.

תוכנית הטיפול נמצאת בפיקוח ישיר של הצוות הקליני בראשותה של הגב' רחל צור המברה, ומתעדכנת בתדירות גבוהה ובהתאם לתוצאות הטיפול שנקבעו מראש.

ביצירתיות פורצת גבולות ובנחישות, אנו יוצרות סביבת טיפול נעימה, הבונה תחושת בטחון המאפשרת לילד לצמוח בתוכה. המרכז מאובזר במיטב הציוד והכלים הנדרשים למהלך הטיפול.

הטיפול במרכז, שם לעצמו כמטרה גם לשלב את ההורים והאחים, ולשפר את הקשר המשפחתי. לשם כך, אחת לחודש, ההורים מקבלים משוב על התקדמות הטיפול והישגי הילד בחודש הקודם, ומהן המטרות בהן נתמקד בחודש הבא. אנו משתפות את ההורים בטיפול, ותוך כדי משחק עם הילד הם מקבלים כלים חדשים ליישם בחיי היומיום.



התהליך הטיפולי שלנו מתמקד בתחומים הבאים:

  1. קשב - הילד לומד להיות עירני ומודע לסביבה שלו, הוא ממקד את המבט אל האחר ואל עזרי הלמידה ומשתמש בקשר עין כבסיס לאינטראקציה
  2. התנהגות - הילד לומד לשתף פעולה להמתין בסבלנות, לדחות סיפוקים ולהתמודד עם תסכול 
  3. תקשורת - הילד לומד להביע את הרצונות שלו ובכך הסביבה שלו מצליחה להבין אותו.
  4. קוגניציה – הילד לומד מיומנויות חשיבה ושפה ומשפר את הזיכרון וההבנה.

מודל הטיפול הייחודי של מרכז מבטים

במרכז מבטים מיושם מודל ייחודי המותאם לילדים עם בעיות התנהגות, תקשורת ועיכוב התפתחותי ומביא לשיפור במוקדי הקושי העיקריים: דחיית סיפוקים, המתנה, הקשבה לאחר, שיתוף פעולה והבנה של סיטואציות חברתיות.

המודל פותח על ידי מנהלת המרכז, הגב' רחל צור המברה, שצברה ניסיון רב שנים וידע מחקרי מעמיק בתחום התפתחות הילד וניתוח התנהגות. 

מטרת המודל הנה להתחקות אחר אבני הדרך המשמעותיים הקריטיים להתפתחות חברתית, שפתית וקוגניטיבית. המודל מאפשר להורים ולצוות הטיפולי אסטרטגיית למידה אחת, המשלבת מגוון תחומי טיפול ומשיגה יעדים בטווח קצר על ידי אימון אינטנסיבי. 

הטיפול מתבצע במרכז מבטים, ומיושם על ידי צוות מקצועי שעבר הכשרה ביישום המודל ומנוסה בטיפול בילדים בגילאים ובתפקודים שונים. בנוסף, ניתנת להורים הדרכה והכוונה לשימוש בכישורים שנלמדו בסביבת הבית. 

הלמידה דרך המודל מסייעת לנו לשפר את הקשב והריכוז של הילד, מעודדת אותו לשיתוף פעולה וקשב משותף עם הסביבה, ומביאה לשיפור בכישורי למידה ומשחק המתמקדים בהתפתחות שפה. 

בכל שלב במודל הטיפולי מתווספת יחידת תרגול, המשפרת את המיומנות החברתית תקשורתית של הילד, ובכך מאפשרת לו להתקדם לשלב הטיפול הבא. 

אלו חלק משלבי הטיפול והמיומנות הנרכשות בו-

שלב א' – יצירת קשר בין אישי ושיתוף פעולה עם הילד

השלב עוסק בבניית אמון עם הילד והשגת שיתוף פעולה לביצוע משימות משחק. כמו כן, הילד לומד להחליף קשיי התנהגות ותסכול בתקשורת נאותה לבקשת רצונותיו דרך מבט

שלב ב' – מבט אל האחר

בשלב זה הילד מבין סיטואציה של המתנה ויוצר קשר עין עם המטפל ביוזמתו ובמטרה להתחיל את התקשורת בניהם. בנוסף, הילד מסוגל להפסיק לכמה רגעים את העיסוק המועדף עליו ולחזור ללמידה ללא התנגדות או תוקפנות

שלב ג' – הקשבה והבנת הוראות 

שלב זה הנו שלב צמיחה משמעותי: בזכות הארכת משך הקשב, הילד פנוי ללמידת שפה ויכולת תעסוקה עצמאית

שלב ד' – הקשבה ולמידה

בשלב זה הילד מתאמן על שינון ידע מילולי, הרחבת הקשב ומגוון סיטואציות ושמירה על ויסות חושי והתנהגות רגועה

שלב ה' – דיבור  

הילד בשלב זה מרחיב את אוצר המילים, מצליח לחקות צלילים, מילים ומשפטים, משפר הגייה, משחק עצמאית ולומד להביע את רצונותיו במילים תוך המתנה וסבלנות

שלב ו' – יוזמה ומשחק 

בשלב זה הרבה מיומנויות מבשילות ומתחברות: הילד מתחיל להביע את רצונותיו במילים, מפתח מוטיבציות חדשות, מבין יותר את הסביבה, משחק לאורך זמן ופנוי ללמוד תחומים חדשים

שלב ז' – משחק משותף

בשלב זה הילד מתעניין בילדים אחרים, ומתחיל בלמידה משותפת עם ילד נוסף ובהדרגה משפר מיומנויות חשיבה ושפה.

השלבים לאחר מכן, עוסקים בהרחבה של המיומנויות שנלמדו בסביבות טבעיות ובסיטואציות חדשות עם ילדים. כמו כן תוכנית הטיפול מותאמת לפי הצורך של הילד מבחינת גילו, המסגרת אליה שייך והקשיים בבית.

טיפול באוטיזם בגיל הרך

הורים רבים מתמודדים עם לא מעט לבטים, בין אם בסמוך למועד האבחון של ילדם ובין אם לאחר תקופה מסוימת, במהלכה התנסו בשיטות טיפול כאלה ואחרות. הם מנסים לאתר שיטות טיפול באוטיזם בגיל הרך, להבין מה באמת מתאים לילד שלהם ובעיקר – מה הדרך הטובה ביותר לסייע לילד בדרכו למימוש היכולות והפוטנציאל שלו. אין ספק שיש משמעות רבה לבחירת המסגרת הטיפולית האידאלית עבורו, ובפרט במסגרת טיפולית שכוללת תוכנית התפורה באופן מושלם לצרכיו ולמידותיו. זוהי המטרה העיקרית של "מרכז מבטים", הממוקד בילד ובמשפחתו, והליווי האישי לאורך הדרך הוא שמסייע ביצירת שינוי אמיתי ובקידום הילד בפרט.

טיפול באוטיזם בגיל הרך – בהתאמה אישית

ניתוח התנהגות יישומי (ABA) הוא למעשה שיטת טיפול באוטיזם בגיל הרך, המתמקדת בפיתוח מיומנויות  חשיבה וקוגניציה, בעיבוד המידע וכן במשחק ובאינטראקציה חברתי. כדי להבטיח טיפול אופטימלי נקבע תהליך מסודר ומוגדר:

  • היכרות ראשונית עם הילד, עם תחומי העניין שלו, האופן שבו הוא מתקשר או מבצע משימות, התגובות שלו לקשיים ולמצבי לחץ וכן ההתמודדות שלו עם מידע חדש
  • שילוב בין ראיון עם ההורים לתצפית בילד בזמן משחק
  • בניית תוכנית טיפול אישית לכל ילד על בסיס המידע שנאסף בשלבי הראיון והתצפית
  • תהליך למידה הממוקד ברכישת כלים לתקשורת אפקטיבית וליצירת שיח הדדי עם הצוות המטפל

לאורך הטיפול לומד הילד שורה ארוכה של מיומנויות וכישורים, לרבות תקשורת באמצעות הבעות פנים וקשר עין, הבנת הוראות, התמודדות טובה יותר עם מצבים, דחיית סיפוקים וניהול אינטראקציה חיובית. גם ההורים זוכים למעטפת תומכת, כמובן, והצוות הטיפולי מסייע בהתמודדות עם קשיים יומיומיים, סוגיות מורכבות ומצבים שבהם מבקשים ההורים לפעול ולהגיב בצורה טובה ויעילה יותר.

שיטת טיפול הדרגתית וייחודית

התוכנית הייחודית של "מרכז מבטים" מבוססת על שיטת טיפול באוטיזם בגיל הרך, שמטרתה לקדם את הילד ולספק תמיכה וסיוע גם להורים ולמשפחה כולה. בתהליך מובנה והדרגתי, ועם תוכנית שמותאמת לכל אחד באופן פרטני, הילד לומד לתקשר טוב יותר, להגיב טוב יותר ולהתמודד עם סיטואציות שנראות לעתים מאתגרות במיוחד, והליווי המקצועי של הצוות הוא מרכיב קריטי בתהליך העבודה.

סימנים לאוטיזם בגיל 5

מאחורי המושג אוטיזם מסתתרת קשת רחבה למדי של מצבים המאופיינים בהפרעה התפתחותית ונוירולוגית, וילדים ומבוגרים המאובחנים על הספקטרום מתקשים לקיים אינטראקציות חברתיות ברמה כזו או אחרת. יש מי שאיננו מדבר כלל, אחרים מתנהגים באופן תקין למדי אך מתקשים לקיים תקשורת אפקטיבית ונכונה. במקרים מסוימים ייתכנו הפרעות גם ביכולת הקוגניטיבית או המוטורית, אך הבשורה החשובה באמת היא שיש מה לעשות ועם המציאות הזו אפשר להתמודד בצורה יעילה וטובה יותר. איתור סימנים לאוטיזם בגיל 5 הוא חשוב כדי לאפשר אבחון מוקדם וטיפול מתאים, וצוות "מרכז מבטים" יסייע לכם להבין איך מתמודדים עם הסיטואציה הזו ואיך תוכלו להעניק לילד כלים פרקטיים להמשך החיים.

כדאי להכיר – סימנים לאוטיזם בגיל 5

באופן כללי ניתן לזהות סימנים לאוטיזם בגיל 5 ואף בשלב מוקדם יותר:

  • נסיגה התפתחותית או בלימה בהתפתחות הילד, גם אם ההתפתחות תקינה לחלוטין בשנת החיים הראשונה.
  • קשיים בניתוח והבנה התנהגויות חברתיות וכן בניהול שיח עם הסביבה.
  • היעדר שימוש בשפה או הבנה לקויה של השפה ואופן השימוש בה, וכן הימנעות מקשר עין בעת השיח.
  • התמקדות בתחומי עניין מוגבלים ובמספר מצומצם של פעילויות החוזרות על עצמן.
  • הימנעות מאינטראקציות חברתיות ומשחקים עם הסביבה – והעדפת פעילויות אינדיבידואליות.
  • התפתחות מאוחרת של השפה וכן פיתוח שפה אישית ומיוחדת.
  • חזרה על דפוסי התנהגות ספציפיים או התעסקות מוגברת בחפצים מסוימים.
  • היצמדות לשגרה מוגדרת ולתחומי עניין מסוימים, ללא יכולת להכיל שינויים בשגרה.

כאמור, זיהוי הסימנים השונים חשוב כדי לאבחן אוטיזם בשלב מוקדם ככל האפשר – במטרה לאפשר בניית תוכנית טיפול ייעודית שתסייע לילד ולמשפחה להתמודד עם הסיטואציה ועם ההשלכות שלה לכל אורך הדרך.

אבחון מוקדם הוא המפתח

יש כמה וכמה סימנים לאוטיזם בגיל 5 ובגילאים מוקדמים יותר, והאבחון הוא זה שמאפשר לנו לבנות תוכנית טיפול אופטימלית. צוות "מרכז מבטים" מציע לכם תוכנית טיפול אישית שנבנית לכל ילד באופן פרטני על פי צרכיו, על בסיס עקרונות ניתוח התנהגות יישומי, במטרה לסייע לו לרכוש מיומנויות חשיבה, כישורים קוגניטיביים וחברתיים, שפה ומיומנויות שפה ומשחק.

טיפול רגשי אוטיזם

באופן כללי, אוטיזם נחשבת היום להפרעה בתקשורת שמתחילה כבר בגיל הילדות, והיא מאופיינת בקשיים מהותיים ביצירת אינטראקציות חברתיות וכן בחזרה על דפוסי התנהגות ספציפיים ופעולות מוגדרות. למעשה, הליקויים הללו מובילים לקשיים מהותיים ביחסיו של הילד עם הסביבה, למשך בכל הקשור ליכולת שלו לבטל את עצמו ואת רגשותיו. "מרכז מבטים" מציע טיפול רגשי אוטיזם המותאם באופן אישי לילד, בהתאם למצבו, לצרכיו ולמאפיינים הייחודיים שלו. עם צוות מקצועי וטיפול המשלב גם את הילד וגם את משפחתו, זוהי מסגרת שמעניקה המון כלים חיוניים ומסייעת ביצירת שינוי של ממש.

טיפול רגשי אוטיזם – מהאבחון ועד לשגרה

מטרתו המרכזית של טיפול רגשי אוטיזם היא לסייע בצמצום הפערים ובשיפור היכולת של הילד לתקשר, להביע רגש ולזהות את רגשות הסביבה שלו. התהליך הזה מחייב עבודה יסודית וקפדנית:

  • אבחון מדוקדק לצורך אבחון ההפרעה וחומרתה.
  • אבחון הקשיים והליקויים עמם מתמודד הילד, הן בשיחה, הן בתצפית והן בראיון עם ההורים.
  • בניית תוכנית טיפול ייעודית המותאמת להתמודדות עם הנושאים שהועלו בשלב האבחון.
  • מפגשים קבועים עם הילדים ועם ההורים לצורך טיפול בנושאים המרכזיים שנקבעו בתוכנית.

חשוב להבין כי העולם הטיפולי עושה היום שימוש במגוון רחב של כלים במטרה לסייע לילד להביע רגשות בדרכים שונות וייחודיות. זוהי המהות של הטיפול הרגשי באוטיזם, והוא מחייב הבנה מקצועית, ידע וניסיון, אבל גם המון סבלנות ויכולת לעבוד באופן הדוק עם הילד ועם בני המשפחה כולה. זאת מתוך הבנה כי להורים יש תפקיד חיוני בתהליך וכן כי הטיפול יכול להעניק גם להם את הכלים הדרושים להתמודדות היומיומית.

תוכנית טיפול אישית לצד הדרכת הורים 

"מרכז מבטים" והצוות המקצועי מספקים מענה נרחב לילדים עם קשיים מסוגים שונים – ובשלבים שונים של ההתפתחות. בכלל זה ניתן גם טיפול רגשי אוטיזם שמותאם לדרישות הפרטניות של ילד על הספקטרום, במטרה לסייע לו להתמודד עם קשיי ההתפתחות, עם הליקויים בתקשורת ועם האתגרים בפניהם ניצבים הילד ובני משפחתו. השילוב בין תוכנית טיפול אישית להדרכת הורים וליווי מקצועי, זהו השילוב שמאפשר לילד להשתלב טוב יותר בסביבה היומיומית שלו.

טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה

לפני שנבין איך מתבצע טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה, חשוב להבין לעומק את משמעות הבעיה ואת המאפיינים הייחודיים שלה. באופן כללי, אוטיזם הוא הפרעה התפתחותית מולדת שיכולה להופיע בדרגות חומרה שונות על גבי הספקטרום, כאשר תפקוד גבוה משמעותו שיש אמנם פגיעה בכישורים החברתיים של הילד ובתקשורת – אבל אין כל פגיעה באינטליגנציה, בכישורים המתמטיים ואף בזיכרון. אבחון מקצועי יאפשר לנו להבין האם הילד אכן נמצא על הספקטרום ומה רמת התפקוד שלו, ואלה שאלות חשובות שמאפשרות לנו לתכנן את תוכנית הטיפול האופטימלית עבורו. עם הניסיון הרב של צוות "מרכז מבטים" ניתן לבנות תוכנית עבודה ברורה שתסייע בצמצום הפערים ובשיפור היכולות של הילד.

טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה – הגישה ההתנהגותית

באופן כללי ניתן להצביע על מספר שיטות טיפול באוטיזם בתפקוד גבוהה, כאשר טיפול התנהגותי נחשב לכלי בעל השפעות מצוינות ותרומה רבה על הילד:

  • הטיפול מתמקד בהתנהגויות אנטי-חברתיות, וביכולת לצמצם באופן ניכר התנהגויות מהסוג הזה
  • הטיפול מחזק ומלמד כישורים חברתיים רצויים וטובים באמצעות הדרכה ותרגול של שיתוף פעולה, תקשורת אופטימלית ויצירת שיח הדדי והבעת רגש
  • בטיפול משולבות גם טכניקות אחרות, לרבות שימוש בעזרי הדרכה ומשחקים, וכן ניתן דגש להדרכת הורים ולחשיבותם בתהליך ההתפתחות של הילד

כדי להבטיח תהליך למידה אופטימלי ולאפשר לילד לצמוח ולהתפתח, לסגל דפוסים אפקטיביים ולצמצם התנהגויות אנטי-חברתיות, תוכנית הטיפול משלבת בין למידה אישית למעורבות הורים, בין הדרכת הילדים להדרכת ההורים. כל אלה יחד מספקים מערכת תומכת ומכילה, ומעניקים לילד ולהוריו את הכלים הנחוצים במטרה לסייע לו להשתלב טוב יותר בסביבה גם בהמשך.

תוכנית טיפול בהתאמה אישית

על אף שכישורים רבים מתפתחים כסדרם, טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה הוא הכרחי כדי לאפשר לילד להתמודד טוב יותר עם החברה, עם האינטראקציות היומיומיות ועם הסביבה שבה הוא גדל. "מרכז מבטים" מציע לכם תוכנית טיפול אישית, שנבנית בתהליך עבודה קפדני ובשיתוף פעולה מלא עם ההורים, בהתאם למחקרים קליניים ולתיאוריות הקיימות, ובעיקר על בסיס צרכיו של הילד. כך יוכל לסגל הרגלים טובים הרבה יותר, להתפתח ולצמוח.

מרכז לטיפול באוטיזם

ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי זקוקים למסגרת שתעניק להם מענה אפקטיבי, וכן שילוב בין תהליכי למידה להדרכה מקצועית המוענקת גם להורים. "מרכז מבטים" הוא מרכז לטיפול באוטיזם, המנוהל ומובל על ידי צוות מקצועי עם ניסיון עשיר, והוא מתמקד בילד ובכלים שיקבל לאורך הדרך. כדי לעשות את זה נכון, טיפול באוטיזם מתחיל באבחון יסודי ובהיכרות מעמיקה עם הילד ועם הוריו, ורק בשלב הבא ניתן לבנות תוכנית טיפול מקיפה שתעניק לו כלים טובים. טיפול זה מבוסס על עקרונות בניתוח התנהגות יישומי (ABA) והוא משלב בין גישות טיפוליות שונות המסייעות ברכישת מיומנויות חשיבה, קוגניציה, עיבוד מידע ושפה.

מרכז טיפול באוטיזם – כל השירותים במקום אחד

במטרה לסייע לילדים ולבני משפחותיהם, מרכז לטיפול באוטיזם מעניק קשת רחבה של שירותים מקצועיים, לרבות:

  • הדרכות לשילוב במסגרת החינוך הרגיל.
  • הדרכות ייחודיות לצוותי החינוכיים – הן במסגרות החינוך הרגיל והן במסגרות החינוך המיוחד.
  • הכשרות למטפלים המיועדים להתמקד בילדים על הספקטרום האוטיסטי במסגרת הטיפול הביתי.
  • שלל הרצאות וסדנאות בתחומים שונים, ובפרט בניתוח התנהגות, בעיות התנהגות ואוטיזם.
  • הדרכות הורים גם באופן מקוון.

כל אחד משירותים אלה וכולם יחד הם שמקיפים את מכלול הגורמים המעורבים בתהליכי הלמידה של הילד, והם מסייעים בהתמודדות עם קשיי ההתפתחות ובעיות ההתנהגות השונות. זהו ליווי מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, והוא נוגע בכל הסוגיות החינוכיות המשפיעות על סדר יומו של הילד ועל תהליך ההתפתחות שלו.

תמיכה מקיפה לכל המשפחה 

המענה שניתן לילדי "מרכז מבטים" משלב בין תהליכי הלמידה של הילד להדרכה וליווי המוענקים להוריהם, וכן הוא כולל תמיכה מקיפה למשפחה כולה. זהו המענה האולטימטיבי והמקיף ביותר, והוא מציב במרכז המעגל את הילד ואת הצרכים הייחודיים שלו. עם הצוות המקצועי של "מבטים", מרכז לטיפול באוטיזם, גם ההורים וגם הילדים מקבלים שורה ארוכה של כלים חיוניים הנוגעים לסוגיות החינוכיות, לשגרה היומיומית ולתפקוד של הילד במסגרות השונות. כל זאת, תוך שאתם נהנים מתמיכה רחבה של אנשי מקצוע עתירי ניסיון אשר מאמינים באופן חד משמעי שניתן לספק מענה אפקטיבי לכל ילד, בכל שלב.

טיפול בילד אוטיסט

אחת מהנחות העבודה הבסיסיות והמקובלות היא שקיים קשר הדוק בין שעות הטיפול לאיכות הטיפול ולהתקדמות הילד, אבל האמת היא שהמציאות מעט יותר מורכבת. למעשה, טיפול בילד אוטיסט דורש תשומת לב לגורמים רבים אחרים, ובפרט למידה שבה התוכנית מותאמת לצרכיו הייחודיים. יתרה מכך, גם למקצועיות הצוות, לשיתוף הפעולה של המשפחה ולמעורבות גם במסגרות חינוכיות אחרות יש השפעה משמעותית. כל המרכיבים הללו מקבלים את מלוא תשומת הלב במסגרת התוכנית הייחודית של "מרכז מבטים", המבוססת על ניתוח התנהגות, תוכנית אישית וליווי מקצועי מקיף.

טיפול בילד אוטיסט על פי עקרונות ABA

כדי לאפשר לילד לקבל את המסגרת האידאלית עבורו, טיפול בילד אוטיסט מורכב משורה של צעדים מובנים:

  • היכרות מעמיקה עם הילד, עם תחומי העניין שלו, עם אמצעי התקשורת המרכזיים שלו, עם האופן שבו הוא מגיב למצבים ולאתגרים, עם התגובה שלו למידע חדש ואף עם יכולת הוויסות שלו.
  • לצד השיח עם הילד מתבצעים ראיון עם ההורים ותצפית על הילד בשעת משחק, כדי לקבל מידע נוסף טרם בניית התוכנית.
  • תוכנית טיפול אישית נבנית באופן הדרגתי, וראשיתה בלמידה שתעניק לילד כלים ליצירת תקשורת אפקטיבית ושיתוף פעולה, בפרט עם הגורמים המעורבים בתוכנית הטיפול.
  • יצירת תקשורת שמבוססת גם על קשר עין, מחוות והבעות פנים, שימוש בשפה, הבנת הוראות וביצוע הנחיות, וכן ניהול אינטראקציות חברתיות אפקטיביות.

בנוסף לכל אלה, הטיפול כולל מעקב אחר קצב ההתמקדות, ובכל שלב נערכת חשיבה מחדש כדי להבטיח שינויים וליטושים בתוכנית כדי להבטיח את יעילותה ואת הצלחתה. כל אלה מבוססים על עקרונותיה של גישת ABA – ניתוח התנהגות יישומי – המקבלת תמיכה רחבה במחקרים רבים מעולמות הקוגניציה, ההתנהגות וההתפתחות התקינה.

בוחרים במסגרת תומכת ומכילה

חשוב לזכור כי טיפול בילד אוטיסט מחייב הבנה מעמיקה של הבעיה, של ההשלכות שלה וכן של אפשרויות הטיפול השונות. הצוות המקצועי והמנוסה של "מרכז מבטים" מעניק לילד את התמיכה הטובה ביותר, במקצועיות רבה, בסבלנות ללא גבולות ובהתאמה מלאה לצרכיו הספציפיים. זוהי הדרך האידאלית לייצר עבורו מסגרת שבה ירכוש כלים חיוניים לתקשורת אפקטיבית ולהתפתחות תקינה.