איך נפתח אחריות אישית בקרב ילדינו

איך נפתח אחריות אישית בקרב ילדינו

איך נפתח מוטיבציה פנימית בקרב ילדינו?

מוטיבציה הנה מכלול הדברים שיוצרים אצלנו בני אדם את הכוח להניע לעבר מטרה.

ברוב המקרים המטרות שלנו כהורים אינם עולים בקנה אחד עם אלו של ילדינו. אנו רוצים שהם ייקחו אחריות על שיעורי הבית שלהם והם לעומת זאת לוקחים אחריות על המטען של הנייד שלהם, אותו הם לא שוכחים אף פעם. אנו רוצים שהם ישקיעו בלימודים ובמקום זאת הם משקיעים זמן במשחק המחשב ורוצים לעלות בו עוד ועוד שלבים. אנו רוצים שהם יוציאו את הכלב לטיול והם יותר רוצים לצאת ולהיפגש עם חברים. לילדים יש הרבה מוטיבציות פנימיות בעיקר למה שמעניין אותם וזה לרוב לא מה שמעניין אותנו!!

לעיתים תפיסת העולם שלנו כהורים הנה נאיבית וקצת רומנטית כי אנו רוצים שהילדים שלנו יפעלו מתוך מוטיבציה פנימית עבור התנהגויות והרגלים שאנו רוצים בהם. לדוגמא:  "אני רוצה שהוא יאהב להכין שיעורי בית"…"שילמד מתוך הנאה"..

אנו שוכחים שהחיים הם לא ממש דבש ושאנו כהורים וכבוגרים פועלים רוב היום על ידי מוטיבציה חיצונית "אני חייבת להכין…. לא נעים לי ש…., אני צריכה לעשות…..

מוטיבציה פנימית שמורה לבחירות שלנו ולהנאות החיים, שעם הזמן אלו תופסים מעט מאוד מקום בחיינו. ולכן עלינו לזכור כשם שאנו פועלים רוב הזמן על מוטיבציה חיצונית ועושים דבר אחד או שנים כי אנו מתחשבים באחרים ויש לנו רצון לתת, כך אנו רוצים שהילד שלנו יעשה. הקשבה להורים מורים וחברים וויתור, פשרה, המתנה, והתחלקות אלו מוטיבציות חיצוניות חשובות וחשוב שנפתח אותם  בקרב ילדינו.

כשמדובר בשינוי דפוסים והרגלי למידה קשה להניע את השינוי רק על בסיס מוטיבציה פנימית. תחשבו שאתם צריכים לרדת במשקל, לארח אנשים פחות רצויים בביתכם, להתחיל בפעילות ספורטיבית, האם תצליחו לעשות זאת רק כי אתם רוצים?

לרוב ההצלחה בפעולות האלו הנה כתוצאה ממוטיבציה חיצונית, חבל נכרך סביב הצוואר  "אין לי ברירה כבר שילמתי, התחייבתי, הבטחתי וכיוב'".

הילדים שלנו אוהבים לשחק, להתרגש, לחוש והנטייה הטבעית שלהם היא לחוות כיף ועוד כיף וכמה שפחות לעשות משהו שלא משרת את הרצונות שלהם שזה הרבה כייף! זוהי הילדות! וזו המוטיבציה הפנימית שלהם.

להתחשב באחר, לפתח הרגלי למידה ולגלות אחריות אישית זו אינה הנטייה הטבעית של הילדים אלא משהו שהם צריכים להתחנך אליו וללמוד אותו. יהיה זה נאיבי לחשוב שהלמידה הזו תתרחש מעצמה ללא הכוונה חיצונית.

זו האחריות שלנו להניע את הילדים לעשייה וצמיחה, דרך קביעת יעדים וסיפוק מוטיבציה חיצונית אליה ירצו לשאוף נוכל לעזור להם להתחיל תהליך. בסופו של דבר מכוח ההרגל והניסיון המוטיבציה החיצונית תוביל למוטיבציה פנימית, כמו במשפט של הרמב"ם "שלא לשמו בא לשמו". הם יתחילו ללמוד כדי להשיג יעד מוחשי תחילה ובהמשך ילמדו כדי ללמוד. זוהי לא קלישאה, יש דרך חינוכית שבה אפשר בהדרגתיות לפתח אצל הילדים מוטיבציה לאחריות, עצמאות ולמידה, זה לא קורה ביום אחד אך עקביות, התמדה וקביעת יעדים ברורים ברי הישג יביאו אתכם לשם.

 

לפגישת הכרות ותחילת תהליך התקשרו: 0547999132, 04-8436743

ואשמח לעזור לכם!

רחל צור המברה

מאמרים נוספים מבית מבטים

אוטיזם וניתוח התנהגות

רחל צור המברה מנתחת התנהגות מעל לעשרים שנים משתפת בעבודתה במרכז מבטים הנותן טיפול באוטיזם לילדים ולהורים "שימוש בכלים מתחום ניתוח התנהגות מאפשר לילדים ולהורים סביבה תומכת, מלמדת ומקצועית שתשפר …

למידע נוסף
טיפול בויסות רגשי לילדים עם ליווי מקצועי ואישי לכל אורך הדרך
התפתחות רגשית והתמודדות

ההתפתחות הרגשית מתחילה בצורך להיות מוגן, אהוב ובטוח. הצורך במגע פיזי, טמפרטורת גוף מתאימה, חום גוף, ריח אהוב וכדומה יוצרים את הקשר הראשוני עם דמות מרכזית אליה נקשר הילד. בהמשך …

למידע נוסף
התפתחות קוגניטיבית

החשיבה היא התפתחות של מכלול התהליכים המוחיים אצל האדם בקליטת המידע (התפיסה), עיבוד המידע והביטויים השונים לו. החשיבה מתבצעת על ידי פעולות זיהוי, מיון, וארגון של ההתנסויות השונות בזמן ובמרחב. …

למידע נוסף
אינטראקציה חברתית

אוטיזם הינה לקות נרחבת בהתפתחות המופיעה כבר בשנה הראשונה לחיים ושכיחותה כיום עומדת על 1:88 לידות. כיום מדובר על לקות קשב מוקדמת המשפיעה בהמשך על התפתחות התקשורת, השפה והחשיבה. הסימפטומים …

למידע נוסף
מנתחת התנהגות המחויבת לרווחה שלך

ילדים עשויים להפגין קשיים בתחומים רבים ומגוונים. הורים רבים מחפשים אחר פתרון ראוי ויצירתי שיאפשר לשנות את המצב. לא פעם, הם מתמודדים בדרך עם תחושות של תסכול וחוסר אונים. עם …

למידע נוסף
הסבר להורים בתחילת טיפול

  צוות מרכז מבטים פועל מתוך תחושת שליחות לשנות חיים, גם את של הילד שלכם וגם את שלכם ושל משפחתכם. לכן אנו עובדות ברצינות, משקיעות תשומת לב רבה ולוקחות אחריות …

למידע נוסף
איך תדעו אם הבן שלכם נמצא על הרצף האוטיסטי?

איך תאתרו בעיות תקשורת אצל הילד שלכם במאמר זה אני מפרטת מגוון רחב של שאלות המנסות למקד את הקשיים התקשורתיים והתנהגותיים של ילדיכם. עברו על השאלות ונסו לחפש בהם את …

למידע נוסף
mabatimcenter
התרגשתי עד דמעות

"התרגשתי עד דמעות…" ש' מחזיק ביד אחת צבע פנדה קטנטן (ככה אנחנו מלמדות אותם לצבוע, באמצעות אחיזה נכונה של האצבעות את שברי הפנדה) ובידו השנייה (המשותקת לחלוטין) הוא מניח על …

למידע נוסף
עשרת הדיברות להשגת שיתוף פעולה עם הילד

" אין לי כוח", " למה אני " אוף… אני שונא לעזור… מוכר לכם? ילדים היום עסוקים מאוד יש להם הרבה מחויבויות, יש להם חוגים, חברים, צעצועים רבים לתחזק ותוכניות …

למידע נוסף
מה היא הפרעה על הקשת האוטיסטית (ASD) ?

  אוטיזם הינה לקות התפתחותית אשר הגורמים לה יכולים להיות שונים ורבים וכן השונות בין הילדים בתוך אותה הגדרה הנה רבה. מה שהופך לקות זו להיותה נרחבת הנה השונות הרבה …

למידע נוסף
מבטים, בובות, אבחון אוטיזם, ניתוח התנהגות
זיהוי בעיות תקשורת אצל הילד שלכם

הילד מתקשה לבטא את עצמו מילולית, לרוב הוא מובן מתוך רגישות הסביבה לתגובותיו ואיתור המצבים לאור ניסיון עבר. התקשורת שלו מגוונת מידי והוא אינו משתמש בג'סטות, אינו מדבר בישירות ואינו …

למידע נוסף
מבטים, ילד קטן משחק, עיצוב התנהגות
דחיית סיפוקים

בתור הורים, אנחנו נאלצים להתמודד הרבה פעמים עם חוסר הסבלנות של ילדינו, אך מכורח ההרגל אנו פשוט מגיבים בצורה אוטומטית מבלי לחשוב, העיקר שהילד יהיה מרוצה. כהורים אנו משפיעים ומלמדים …

למידע נוסף