איך נפתח אחריות אישית בקרב ילדינו

איך נפתח מוטיבציה פנימית בקרב ילדינו?
מוטיבציה הנה מכלול הדברים שיוצרים אצלנו בני אדם את הכוח להניע לעבר מטרה.
ברוב המקרים המטרות שלנו כהורים אינם עולים בקנה אחד עם אלו של ילדינו. אנו רוצים שהם ייקחו אחריות על שיעורי הבית שלהם והם לעומת זאת לוקחים אחריות על המטען של הנייד שלהם, אותו הם לא שוכחים אף פעם. אנו רוצים שהם ישקיעו בלימודים ובמקום זאת הם משקיעים זמן במשחק המחשב ורוצים לעלות בו עוד ועוד שלבים. אנו רוצים שהם יוציאו את הכלב לטיול והם יותר רוצים לצאת ולהיפגש עם חברים. לילדים יש הרבה מוטיבציות פנימיות בעיקר למה שמעניין אותם וזה לרוב לא מה שמעניין אותנו!!
לעיתים תפיסת העולם שלנו כהורים הנה נאיבית וקצת רומנטית כי אנו רוצים שהילדים שלנו יפעלו מתוך מוטיבציה פנימית עבור התנהגויות והרגלים שאנו רוצים בהם. לדוגמא: "אני רוצה שהוא יאהב להכין שיעורי בית"…"שילמד מתוך הנאה"..
אנו שוכחים שהחיים הם לא ממש דבש ושאנו כהורים וכבוגרים פועלים רוב היום על ידי מוטיבציה חיצונית "אני חייבת להכין…. לא נעים לי ש…., אני צריכה לעשות…..
מוטיבציה פנימית שמורה לבחירות שלנו ולהנאות החיים, שעם הזמן אלו תופסים מעט מאוד מקום בחיינו. ולכן עלינו לזכור כשם שאנו פועלים רוב הזמן על מוטיבציה חיצונית ועושים דבר אחד או שנים כי אנו מתחשבים באחרים ויש לנו רצון לתת, כך אנו רוצים שהילד שלנו יעשה. הקשבה להורים מורים וחברים וויתור, פשרה, המתנה, והתחלקות אלו מוטיבציות חיצוניות חשובות וחשוב שנפתח אותם בקרב ילדינו.
כשמדובר בשינוי דפוסים והרגלי למידה קשה להניע את השינוי רק על בסיס מוטיבציה פנימית. תחשבו שאתם צריכים לרדת במשקל, לארח אנשים פחות רצויים בביתכם, להתחיל בפעילות ספורטיבית, האם תצליחו לעשות זאת רק כי אתם רוצים?
לרוב ההצלחה בפעולות האלו הנה כתוצאה ממוטיבציה חיצונית, חבל נכרך סביב הצוואר "אין לי ברירה כבר שילמתי, התחייבתי, הבטחתי וכיוב'".
הילדים שלנו אוהבים לשחק, להתרגש, לחוש והנטייה הטבעית שלהם היא לחוות כיף ועוד כיף וכמה שפחות לעשות משהו שלא משרת את הרצונות שלהם שזה הרבה כייף! זוהי הילדות! וזו המוטיבציה הפנימית שלהם.
להתחשב באחר, לפתח הרגלי למידה ולגלות אחריות אישית זו אינה הנטייה הטבעית של הילדים אלא משהו שהם צריכים להתחנך אליו וללמוד אותו. יהיה זה נאיבי לחשוב שהלמידה הזו תתרחש מעצמה ללא הכוונה חיצונית.
זו האחריות שלנו להניע את הילדים לעשייה וצמיחה, דרך קביעת יעדים וסיפוק מוטיבציה חיצונית אליה ירצו לשאוף נוכל לעזור להם להתחיל תהליך. בסופו של דבר מכוח ההרגל והניסיון המוטיבציה החיצונית תוביל למוטיבציה פנימית, כמו במשפט של הרמב"ם "שלא לשמו בא לשמו". הם יתחילו ללמוד כדי להשיג יעד מוחשי תחילה ובהמשך ילמדו כדי ללמוד. זוהי לא קלישאה, יש דרך חינוכית שבה אפשר בהדרגתיות לפתח אצל הילדים מוטיבציה לאחריות, עצמאות ולמידה, זה לא קורה ביום אחד אך עקביות, התמדה וקביעת יעדים ברורים ברי הישג יביאו אתכם לשם.
לפגישת הכרות ותחילת תהליך התקשרו: 0547999132, 04-8436743
ואשמח לעזור לכם!
רחל צור המברה