טיפול בילדים עם לקות תקשורת, אוטיזם ו ASD

טיפול בילדים עם לקות תקשורת, אוטיזם ו ASD

ASD (autism spectrum disorder), הפרעה על הקשת האוטיסטית, היא לקות נוירו-התפתחותית המתאפיינת בשני תחומים מרכזיים:

  1. קשיים בתקשורת ובאינטראקציה חברתית:
    הקושי עשוי להתבטא ביוזמות מעטות לאינטראקציה חברתית ותקשורת הדדית. כמו כן יש קושי בהבנה ופירוש כוונות, רגשות ורצונות של אחרים, כמו גם בקושי לשמר מערכות יחסים לאורך זמן.
  2. דפוסי התנהגות, משחק ופעילות חזרתיים ונוקשים:
    תחום זה כולל תחומי עניין מצומצמים, נטייה לבצע התנהגויות שוב ושוב לדוגמה לחזור על מילים מסוימות, לבצע את אותן התנועות, לחזור על פעולות או לשחזר סיטואציות. לצד אלו קשיי הסתגלות לשינויים, מצבים חדשים, צבים  עמומים ותנאי חוסר וודאות.

בנוסף  ילדים רבים מתמודדים עם אתגרים נוספים כגון, חרדות, בעיות התנהגות, הפרעות שינה, בררנות והפרעות אכילה, הפרעות קשב, הנמכה קוגניטיבית.

שונות אינדיבידואלית:  

בקרב הילדים המאובחנים יש שונות גדולה במאפיינים וכל ילד הוא עולם ומלואו, עם ביטויים ומאפיינים ייחודיים.

האתגר ההורי:
ההורות לילדים עם ASD יכולה להיות מאתגרת מאוד. קשיים יומיומיים מלווים את המשפחה לאורך שלבי החיים – מגיל הינקות ועד לבגרות המאוחרת. לעיתים, מבחוץ הילד עשוי להיראות "רגיל" ואף להפגין כישורים מרשימים, כולל רצון בקשרים חברתיים ורכישת חברים. עם זאת, קיימים מצבים בהם התנהגות מסוימת עשויה "להרוס" רגעים של הרמוניה, מה שגורם לתחושת בלבול ותסכול בקרב ההורים.

מורכבות הטיפול:
מורכבות הלקות והשונות הרבה בקרב ילדים עם ASD מחייבות התבוננות רחבה ומערכתית. טיפול שמתמקד בגישה אחת בלבד עלול להוביל ללמידה צרה ונוקשה, שעלולה להעצים קשיים בהסתגלות וליצור תלות בזולת.

המשפחה כמוקד הטיפול:
התמודדות עם ילד המאובחן על הרצף האוטיסטי אינה רק של הילד עצמו – זוהי התמודדות משפחתית רחבה. לכן, הטיפול צריך להתחיל מהמשפחה – ההורים, האחים – ומשם להתמקד בילד ופעמים רבות התערבות צריכה להתרחש גם במסגרת החינוכית. גישה רחבה ומותאמת משפחתית יכולה להוביל לשיפור משמעותי לאורך זמן ולתרום לאיכות החיים של כל בני המשפחה.

הטיפול במרכז מבטים:

שלב ההיכרות:

שלב זה כולל שתי פגישות אפיון: אחת עם הילד ואחת עם ההורים. הפגישה עם הילד מאפשרת למפות את הקשיים ההתפתחותיים בכל אחד מהתחומים: תקשורת, שפה, משחק, הבנה, הדדיות ומוטיבציה. הפגישה עם ההורים מאפשרת להבין את הקשיים היומיומיים, דרכי ההתמודדות של ההורים והפערים בין ציפיות ההורים למסוגלות של הילד. הבנת התמונה המלאה של הילד תאפשר תכנון והתאמה לטיפול נרחב ומותאם להורה ולילד.

הטיפול בילד:
הטיפול הילד נבנה בשלבים. ובכל שלב נבנית עוד מיומנות שמאפשרת בסיס להתחלה של מיומנות מתקדמת. הבסיס לטיפול הנו קשר ההדדי, תקשורת חברתית, מיומנויות למידה.
במהלך הפעילות עם הילד, המטפל יוצר סביבה תומכת ומעודדת קשב, תקשורת ולמידה במגוון פעילויות משותפות, שבהן המטפל נענה לילד באופן מותאם.
כתוצאה מהטיפול, הילד מפתח:

    • מעורבות חברתית
    • תקשורת הדדית באמצעות מחוות ומילים
    • ידע שפתי מעשיר
    • כישורי משחק משופרים
    • יכולות קשב ומיקוד מוגברות

הטיפול בהורה:

ההורה מקבל ליווי ותמיכה מקצועית, הכוללים:

  • מענה רגשי לקשיים הנלווים להתמודדות עם הורות לילד עם צרכים מיוחדים.
  • הדרכה מותאמת באמצעות צפייה בווידאו, המסייעת להבנת כוונותיו והתנהגויותיו של הילד.
  • כלים לבחירת אסטרטגיה מתאימה בזמן אמת, בהתאם לתרחישים יומיומיים שונים.

הטיפול במרכז מבטים ממוקד בחיזוק הקשר בין ההורה לילד ובמתן כלים מעשיים, המובילים לשיפור בתקשורת, בקשב ובאיכות החיים של המשפחה כולה.

התחומים בהם עוסק הטיפול

  • מיומנויות קשב משותף
  • יוזמה לתקשורת ואינטראקציה חברתית
  • שפה וידע מילולי 
  • התנהגויות תקשורת ודיבור
  • משחק פונקציונלי 
  • חשיבה ותפיסה 
  • וויסות רגשי 
  • הדדיות ולמידה בקבוצה
דילוג לתוכן