מהו אוטיזם בתפקוד גבוה?מדובר בשם כולל לרצף של הפרעות התפתחותית מולדות אשר לרוב יבואו לידי ביטוי בתחום החברתי והלשוני, אך ללא ירידה קוגניטיבית. במאמר הבא, ניתן ללמוד על מאפייני הפרעה זו. חשוב לציין, הפרעות אוטיסטיות בתפקוד גבוה יבואו לביטוי כפגיעה ביכולת תקשורתית וחברתית ולרוב לא יבואו לידי ביטוי בתפקוד הקוגניטיבי או באינטליגנציה. אז כיצד באה ההפרעה לידי ביטוי? אלו כמה נקודות שכדאי לדעת.
טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה
ישנם קריטריונים רבים לאבחון אוטיזם בתפקוד גבוה. אלו כמה מההיבטים המרכזיים אותם סוקר המאבחן. כל אחד מהקריטריונים הללו עשוי לאפיין בדרך שונה את ההפרעה ולדרוש אפיק טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה בעל דגשים שונים בתכלית.
- היעדרה של הדדיות חברתית: הילד לא ייזום קשרים חברתיים ואף ינסה לא פעם להימנע מהם. לרוב יבחר שלא לשתף אחרים בחוויות וברגשותיו ויתקשה לנהל שיח.
- תקשורת בלתי מילולית מוגבלת: הילד לא יפגין התנהגויות ומחוות גוף המותאמות לגילו. הדבר עשוי לנוע מאי תגובה לנפנוף לשלום ביד ועד להימנעות מיצירת קשר עין.
- יחסים חברתיים מוגבלים: הילד ימצא קשרים בין אישיים כמאתגרים ולרוב, לא יבין באופן מותאם את מהותם של יחסים. בקרב ילדים, יבוא הדבר לידי ביטוי לא פעם באי מוכנותם וחוסר עניין של ילדים לשתף אחרים במשחקיהם.
- התנהגות חזרתית ותנועות סטריאוטיפיות: התנהגויות אלו עשויות לכלול נפנופים בידיים, התנדנדות במקום, חזרה על משפטים שנשמעו מאחרים (אקולליה) ושלל התנהגויות טקסיות אחרות.
- צמצום תחומי העניין: רבים מהמתמודדים עם הפרעות על הרצף יביעו עניין אובססיבי בתחום ידע מצומצם. לעתים קרובות הדבר יבוא לידי ביטוי באספנות או בשימוש מושגים. איסוף בולים או מטבעות, שינון לוחות שנה וערי בירה וכו'.
הכתובת המקצועית שלך
משלב האבחון ועד לליווי השוטף לאורך התבגרותו של הילד, אנו ב"מרכז מבטים" כאן כדי לסייע לך לסלול עבור ילדך דרך יציבה ובטוחה. במשך שנים, אנו מלווים משפחות רבות בישראל וצופים בגאווה כיצד ילדים זוכים להזדמנות מחודשת למצות את המיטב בחייהם. במגוון שיטות טיפול אוטיזם בתפקוד גבוה המותאמות לילד תוך שימת לב לצרכיו הייחודיים, נסייע גם לך להעניק לילדך את הטוב ביותר.