מיומנויות הקשב של הילד
קשב הנו תחום רחב הכולל בתוכו תחומים רבים בתפקוד שלנו, מאחר וכל פעולה שאנו מבצעים משלבת את תשומת הלב שלנו להתמקד, לבצע, לחשוב ולפעול. מיומנויות הקשב לעיתים מבלבלות כי הן תלויות בגורמים רבים ולכן לא בכל זמן יש לנו את אותה היכולת לפעול, למשל עייפות, ועומס קוגניטיבי יכולים להשפיע רבות על היכולת שלנו לגייס תשומת לב ללמידה של ידע חדש ולכן לא בכל עת נוכל ללמוד ולבצע כל דבר.
בעידן בו יש לנו מידע רב והצמדות מרובה למסכים אנו מתמודדים עם ריבוי הסחות דעת ועומס מידע, תשומת הלב שלנו מוסחת לעיתים קרובות ולכן אנו מתקשים לגייס את משאבי הקשב שלנו לפעולות שאנו לא רגילים לבצע.
הילדים שלנו לא שונים מאיתנו בהרבה, גם הם מתמודדים עם קשים לגייס קשב ללמידה של ידע חדש בסביבה מרובה גירויים והסחות דעת, והם שונים זה מזה ביכולות הביולוגיות שלהם להתרכז ולהתמקד ולכן נראה שונות רבה בקרב ילדים ויכולות הלמידה שלהם.
נקודה מעודדת היא שניתן להתאמן עם מיומנויות הקשב ולשפר את יכולות הלמידה בעקבות כך. כדי להבין איך ניתן לשפר את מיומנויות הקשב חשוב לדעת מתי הן מתפתחות.
כבר בשנה הראשונה לחייו של התינוק מתפתחות מיומנויות הקשב כרשת אחת, רשת הקשב והיא כוללת מספר תפקודים שונים שיחד פועלים על מנת שנוכל להשקיע תשומת לב ולאפשר תהליכי למידה וחשיבה. מנגנוני הקשב מתפתחים בחצי שנה הראשונה כתהליך ביולוגי גנטי, יחד עם זאת אינטראקציה עם הסביבה הפיזית והחברתית של הפעוט מושפעת ומשפיעה על המשך התפתחותו מנגנוני הקשב שלו המתפתחים בהמשך ומהווים את תפקודי הניהול שלנו.
כהורים אנו פחות מודעים למיומנויות הללו ואנו בעיקר דואגים לאכילה, שינה, ותפקודים ברורים יותר כמו שמיעה, ראיה ותנועה.
בשנה הראשונה, בעיקר בחצי הראשון של השנה מנגנוני הקשב מופיעים בתפקודים הבאים:
- ערות ושינה: אלו קשורים ליכולת של התינוק להרדים את עצמו, לווסת את הגוף ולהשיג שקט מוטורי.
- יכולת ניתוק קשב: אלו קשורים ביכולתו של התינוק להסיט את כיון המבט, לצמצם גירויים ולהפנות את תשומת הלב שלו למקום שקט יותר.
- אוריינטציה: מיומנות זו קשורה בהכוונה של תנועת הראש במרחב והכוונת הפנים שלו לגירוי או אדם אחר.
- תנועה: תנועות הראש והיד של התינוק עוזרות לו להגיע אל חפצים או גירויים רצויים ולהסיר גירויים לא נעימים, אלו מאפשרות לו גם למקד את עצמו לעבר מטרה ולהתמיד בה.
היכולת שלנו כהורים לזהות את מקורות תשומת הלב של הילד שלנו לצד הקשים, לווסת את העוררות ועומס המידע ולשלוט בעייפות של התינוק תאפשר לנו לבנות עבורו בסיס חשוב ללמידה מצד אחד ומצד שני תאפשר לנו להגיב אליו ביעילות על מנת לאפשר לו התנסויות חיוביות עם הסביבה.
תשומת הלב של הילד מהווה מרכיב מרכזי באינטראקציה בין ההורה לתינוק ומהווה את אבן הדרך וצוואר הבקבוק לכלל מיומנויות ההתפתחות החברתית תקשורתית. איחור ועיכוב במיומנויות הקשב יכול לעכב תהליכם חברתיים לכן ישנה חשיבות רבה לזהות קשיים בתחום הקשב כבר בשנה הראשונה על מנת להתערב ולעודד תהליכי למידה באמצעות תמיכה הורית ממוקדת לקשב של הפעוט.