ניתוח התנהגות ישומי ( Applied behavior Analysis)

ניתוח התנהגות הנה גישה מדעית מחקרית, המתמקדת בהתנהגויות של הפרט והסביבה. בכלים ההתנהגותיים ניתן לצפות, להגדיר, למדוד התנהגויות ובהתאם לכך להעריך את השינויים בהתנהגות. השפעת הסביבה על התנהגות הילד מבוססת על עקרונות וחוקים שניתן לבחון ולנתח ובהתאם גם לשנות ולהשפיע על התנהגויות של הפרט והסביבה.
הקשיים ההתפתחותיים והקוגניטיביים של ילדים עם צרכים מיוחדים מהווים קרקע פורייה להופעתם של בעיות התנהגות או תגובות לא מותאמות וברורות ולסביבה של הילד יהיה קושי להכיל או להבין את ההתנהגויות ואת המקור להן. במרבית המקרים הצורך של המקורבים יהיה לחנך את הילד וללמד אותו איך צריך להתנהג וינהגו על פי האינטואיציה וניסיון החיים במחשבה שהילד ישנה את התנהגותו בהתאם לציפיות. הניסיון לחנך ילד עם צרכים מיוחדים לעיתים מלווה בביקורת או ציפייה שאינה תואמת את המסוגלות של הילד ברגעים מסוימים והם גם מתקשים לתקשר ולהסביר את ההתנהגויות.
ניתוח התנהגות מסייע במקומות האלו. הניתוח של ההתנהגות והסביבה מאפשר לאנשי המקצוע להסביר להורים מורים או מטפלים להבין את המקור לקשיים של הילד, בהתאם להציע דרכים למנוע את ההופעה של ההתנהגות או ההסלמה ובכך להקל על הילד. מצד שני הידע הנרחב בעקרונות מדעיים של התנהגות מאפשר לבנות תהליך למידה הדרגתי שמלמד את הילדים מגוון התנהגויות שמסייעות להם לדוגמא להביע את עצמם ולתקשר טוב יותר עם הסביבה , או מיומנויות חברתיות אחרות כגון לקיחת תור והמתנה בסיטואציות שלוקחות יותר זמן.

דילוג לתוכן