המסך הפך להיות הפתרון היחיד להרגעה?
נלמד את הילד לשחק, להתעניין, ולהתמקד גם בלי מסך – דרך פעילויות פשוטות שמותאמות אליו – כך שיהיה פנוי ללמידה, קשר ופיתוח עצמי אמיתי.
ילד כל הזמן במסך – ואין דרך אחרת להרגיע אותו?
נראה שאין דרך אחרת: הילד רץ, קופץ, משתולל ורק כשהוא מול מסך, הוא נרגע.
אז אתם מוצאים את עצמכם שוב ושוב מושיטים לו את הטלפון או הטאבלט לא כי אתם "הורים רעים" אלא כי זה הדבר היחיד שעובד. ככה הוא יושב. ככה אתם מצליחים לנשום.
אבל מתחת לפני השטח, המסך הפך לתחליף לתקשורת, תעסוקה ולמידה.
למה זה קורה?
ילדים עם עיכוב התפתחותי, קושי בוויסות חושי או בעיות קשב מתקשים לשבת, להתמקד, או לשחק לבד. הם עוברים במהירות מדבר לדבר, לא מתעניינים במשחקים פשוטים, תקשים לשבת לשולחן ואפילו האוכל מגיע רק כשיש טלוויזיה ברקע. המסך הופך להרגל כי הוא מספק גירוי מיידי, נעים, צפוי. וכשנכנסים להרגל הזה, קשה מאוד להפסיק.
וכשכבר מנסים לקחת את המסך הילד מתוסכל, מתפרץ, לפעמים אפילו נעשה תוקפני.
הוא פשוט לא יודע איך לווסת את עצמו בלי זה.
מה עושים?
אנחנו לא "לוקחים את המסך" – אנחנו בונים יכולת חדשה אצל הילד:
✔️ להישאר מרוכז גם בלי גירוי חזק
✔️ לשחק לבד – ולהתמיד במשחק
✔️ להתעניין בפעילות שמפתחת אותו לא רק מעסיקה אותו
✔️ ללמוד לווסת את עצמו בלי צורך חיצוני שמרגיע
במרכז מבטים אנחנו בונים עם ההורה תוכנית מותאמת אישית שמבוססת על היכולות של הילד, הקשיים הספציפיים שלו, והשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא.
ההורה לומד איך:
- ליצור רצף פעילויות קצרות שמותאמות ליכולת הקשב של הילד
- לבצע מעברים הדרגתיים ממסך לפעילות אחרת
- לבסס משחקים פשוטים, שמעניינים את הילד ומחזיקים אותו לאורך זמן
- להכניס שגרה מתווכת של משחק, הפסקה, הנאה, ואתגרים קטנים – במקום מסך רציף אחד
כל זה נעשה בליווי אישי וצמוד, עם הדרכה צעד אחר צעד עד שהילד לומד לווסת את עצמו באופן עצמאי ומכוון.
🧩 מתאים להורים שמתמודדים עם ילד פעלתן, חסר שקט, שנע בין גירויים ומתקשה למצוא עניין במשחקים התפתחותיים. לפעוטות שהתמכרו למסכים בגיל צעיר – וזקוקים לעזרה בשיקום הקשב והמעורבות שלהם.