הילד לא משתף פעולה? לא עונה כשפונים אליו?
האינטראקציה תקועה – אבל זו לא עקשנות. נבנה יחד פעילויות שמחזקות את הקשר, מפתחות קשב הדדי ומלמדות את הילד להתייחס, להגיב ולהיות חלק מהפעילות. חיזוק אינטראקציה והיענות הדדית
הילד לא משתף פעולה? אתם פונים אליו והוא מתעלם? מזמינים אותו לשחק והוא מתרחק או מתנתק? מרגישים שהוא שוהה שעות בעולם משלו, מבלי להביט בכם או להתעניין במה שיש לכם להציע? אם התחושה היא שהוא "בבועה", שהוא לא באמת איתכם זה לא מתוך עקשנות או רצון להיות לבד.
זה נובע מקשיים אמיתיים: לחלוק מרחב משותף, להפנות קשב אל אנשים ולפתח ערנות לסביבה חברתית.
מה עומד מאחורי זה?
אצל ילדים עם לקות בקשב חברתי בגיל הרך נראים דפוסים של הימשכות לחפצים וקושי לנתק מהם את הקשב לטובת קשר אנושי. הילד עשוי להיות מרוכז לעומק בפרטים, צעצועים או תנועה מסוימת ומתקשה לראות אתכם, להיענות, ולהשתתף בפעילות משותפת. זה לא חוסר רצון. זה קושי נוירו-התפתחותי בניהול מערכות הקשב שדורש אימון מדויק ומכוון, בגובה העיניים של הילד.
מה עושים?
במרכז מבטים אנחנו מתאימים לכל ילד תהליך אישי, שמתחיל במה שמעניין אותו ומושך את תשומת הלב ומוביל אותו החוצה מתוך עולם החפצים לעבר קשר אנושי.
הגישה שלנו מבוססת על ידע תאורטי ומחקרי עדכני, ומתורגמת לתוכנית עבודה אינטראקטיבית עם ההורה:
- בונים יחד עם ההורה רצף פעילויות מותאמות אישית
- משתמשים בחפצי העניין של הילד כנקודת כניסה לאינטראקציה
- מלמדים את ההורה איך לתכנן סיטואציות קצרות וממוקדות של קשב הדדי
- יוצרים דיאלוג הדדי פשוט דרך אינטראקציה משותפת בחפצים בה ההורה יוצר באופן הדרגתי מרחב משותף
בהדרגה, הילד לומד:
להפנות אליכם קשב, להגיב ליוזמות שלכם, להשתתף בפעילות, ולהפוך לשותף.
אנחנו מאמינים בתהליך מדויק, מותאם, ובעיקר אישי עם ליווי צמוד של צוות המרכז, תבנו לעצמכם ולילד שלכם דרך חדשה לקשר. הילד יוכל סוף סוף לצאת מהבועה, ואתם תרגישו שהוא איתכם, באמת.
מתאים לילדים עם קושי ביצירת קשר, קשב חברתי נמוך, אוטיזם או עיכוב בהתפתחות האינטראקציה בגיל הרך