בחצי השנה השנייה של התינוק הוא מתחיל להכיר בהשפעה שיש לו על הסביבה החברתית, הוא משמיע קול ומשהו מתקרב, הוא שולח יד ומגיבים אליו הוא מחייך ומשהו מחייך חזרה. תקשורת הנה תהליך מעגלי בה פעולה של צד אחד משפיעה על הפעולה של הצד השני, באמצעות מסר שמועבר בין הצדדים.
כאשר התינוק נמצא תחת השגחה ולרוב של מבוגר, הוא שולח מסרים לחלל, אלו מעידים על רצונותיו לאכול, לשתות, לנוח, והם מתבטאים לרוב על ידי בכי, שפשוף עיניים, קוליות, וכדומה. הרגישות של ההורה או המבוגר המטפל מאפשרת לתינוק לקבל מענה לצרכיו ובכך נוצרת למידה לפיה הפעולות של התינוק מהוות השפעה על הסביבה ובהדרגה מבססת את התקשורת הבין אישית בין ההורה לתינוק.
התנסויות מרובות באינטראקציה בין ההורה לפעוט, מעצבות בהדרגה את התפתחות המסרים התקשורתיים של הפעוט שהופכים מבכי ותנועה גסה להצבעה וצלילים מובחנים המהווים את אבני הדרך לדיבור. התפתחות חשובה נוספת קשורה בכוונות התקשורת, הסיבות לכך שאנו פונים לתקשר עם השותף.
התנסויות התינוק והרחבת הסקרנות, ההנאה והעניין שלו משפיעות על התפתחות בכוונות התקשורתיות שלו. תחילה כוונות התקשורת של התינוק מתמקדות בבקשה לסיפוק צרכים ורצונות והתקשורת עם הסביבה הנה בבקשה לאוכל, שתיה, מנוחה, וכדומה בשלב זה התינוק תלוי באופן מוחלט בסביבה לסיפוק צרכיו. כאשר התינוק נחשף להנאה חברתית, לחוויות חיוביות, והוא סקרן לגלות דברים חדשים, הכוונות התקשורתיות מתרחבות והוא מתקשר על מנת להנות, לצחוק, לשחק יחד, לבקש עזרה או חוסר רצון ועוד.
התקשורת הקדם מילולית מהווה את האמצעי דרכו התינוק פועל להעביר מסר לסביבה והיא כוללת, הפניית קשב ויצירת קשר עין עם השותף התקשורתי להשגת תשומת הלב שלו, שימוש בג'סטות של הזזת הראש או שליחת היד לקראת חפצים בשילוב קולות, צלילים ובהמשך מילים.
קושי בהתפתחות מיומנויות התקשורת הקדם מילוליות כגון קשר עין, תיאום קשב עם השותף, שימוש בג'סטות וכדומה מעידים על אתגרים בתחום התקשורת החברתית של התינוק ויכולים להשפיע על התפתחות שפה ודיבור. קשיים אלו ישפיעו בנוסף גם על הבנת הסביבה את הצרכים של הילד וכתוצאה תעכב את התגובה למימוש הצרכים דבר שעלול להביא לתסכול הדדי ולקשיים התנהגותיים בהמשך.
להתערבות מוקדמת בתחום התקשורת הקדם מילולית יש חשיבות עצומה ומשמעותית להתפתחות הילד וניתן כיום על ידי כלים וידע המועבר להורים לעודד את המיומנויות התקשורתיות של הפעוט על ידי אינטראקציות חברתיות בין ההורה לילד דרך משחק ופעילות משותפת דרכם הילד לומד להשפיע על האחר ולפתח דרכי תקשורת יעילות שיאפשרו לו לתקשר טוב יותר עם הסביבה.
תהליך זה חשוב שיתחיל מוקדם ככל האפשר ולכן במידה והורים מתלבטים אם להתחיל התערבות או לחכות, המלצה היא להתחיל ולקבל כלים די פשוטים וכלים ליישום ולא לחכות עד שכביכול הילד ידבר. המתנה זו עשויה להחריף את הקשיים וליצור פערים בהתפתחות ואף בעיות התנהגות הנובעות מתסכול. דיבור מתבסס על שלב זה כאבן דרך ומתפתח בשלב מאוחר יותר, במידה ויש איחור כבר בשלב זה רצוי להתמקד בו ולשפר את הכוונות התקשורתיות ואת התקשורת הקדם מילולית כבסיס נכון יותר להתפתחות הדיבור.