רחל צור המברה

הורים יקרים נעים להכיר,
שמי רחל, אמא לשלושה בנים מקסימים, אותם גידלתי לפי האני המאמין המקצועי שלי המבוסס על הורות נוכחת, משפיעה ומלמדת. לאורך השנים בהן טיפלתי בילדים והכשרתי צוותים והורים צברתי ניסיון רב, ידע תיאורטי מעמיק והבנה אודות השפעת הסביבה ההורית על התפתחות הילד והתנהגותו כפועל יוצא מקשיים התפתחותיים.
בשנים האחרונות, גבר בי הרצון להעמיק ולחקור את תחום התפתחות הילד בשנים הראשונות ואת השפעת המעורבות ההורית באינטראקציות ראשוניות על התקשורת, השפה, הקוגניציה והקשב. מחקר זה הוביל אותי לפיתוח מודל למידה ייחודי שמאפשר לי ללמד את ההורים כיצד לקדם את הילד בצורה טבעית דרך אינטראקציות חברתיות במהלך שגרת היום יום בבית.
אני מאמינה שילדים עם צרכים מיוחדים יכולים להתקדם משמעותית, להשיג יעדים חשובים, להסתגל ולהתמודד עם אתגרי החיים. לשם כך הם צריכים מבוגר שיאמין בהם וידע איך ללמד אותם.
בשנת 2013 הקמתי את "מרכז מבטים" מתוך תחושת שליחות, רצון לפרוץ דרך ולהעניק להורים בית שיספק להם כוח, תקווה ומענה מקצועי, לצד סביבה קלינית, סבלנית ורגישה, המבינה את צרכי הילד ומאמינה בו.
ב"מרכז מבטים" אני משתמשת במודל שפיתחתי, להדריך הורים ולטפל בילדים עם קשיי התפתחות בניהם: ASD, מוגבלות שכלית, בעיות קשב וריכוז ובעיות התנהגות וקשיים רגשיים.
אני נרגשת בכל פעם מחדש לראות את הילדים מתקדמים, את האמונה שהטמעתי בהורים ואת השינוי שנגרם למשפחות בעקבות הטיפול ב"מרכז מבטים".

מבטים, רחל צור המברה, תרפיסט aba

ניסיון מקצועי ומעשי

אקדמיה

  • 2005-2013 – אוניברסיטת ת"א, ריכוז אקדמי של תוכנית ההסמכה בניתוח התנהגות לצד פרופ' רולידר, שכללה לימודי טיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי, והנחיית סטודנטים בפרקטיקום באוטיזם ומגוון שיטות מחקר וההערכה.
  • 2014-2016 – מכללת אורנים, תוכנית הכשרת מנתחי התנהגות שכללה קורסים לטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי וליווי פרקטיקום באוטיזם.
  •  2017 – מכללה אקדמית כנרת, תוכנית להסמכת מנתחי התנהגות.

ייעוץ למסגרות 

  • בתי ספר: הדרכה והכשרת מנהלי בתי ספר ומורים במסגרת תוכנית הראל, למניעת אלימות בבתי ספר, בהנחייתו של פרופ' עמוס רולידר
  • מעון גוונים: כפר טיפולי מוגן לאנשים המאובחנים באבחנה כפולה - מוגבלות שכלית והפרעות נפש/ אוטיזם / הפרעות התנהגות קשות. ליווי וייעוץ כמנתחת התנהגות למנהלת המעון והצוות במטרה לשפר את בעיות ההתנהגות של הדיירים במעון.
  • בית ספר הוד - הכשרת מורים בחינוך המיוחד להתמודדות עם בעיות התנהגות בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם.

ייעוץ למשפחות 

  • בחינוך המיוחד: הנחיית משלבות וסייעות לילדים על הספקטרום האוטיסטי בגנים ובבתי ספר, הנחיית משפחות וצוותים טיפוליים לטיפול בבית הילד, טיפול פרטני בילדים עם איחור התפתחותי שפתי.
  • ייעוץ להורים לילדים עם התפתחות תקינה.
  • ייעוץ לגיל הצעיר - טיפול בקשיי התנהגות, חוסר קשב ואיחור שפתי.
  • ייעוץ לגילאי בית ספר - הדרכת הורים להתמודדות עם קשיי למידה, סירוב לשתף פעולה, ביסוס הסמכות ההורית על ידי בניית שגרה עקבית, עידוד התנהגויות של אחריות אישית, מתן כלים להורים להתמודדויות יעילות עם התנהגויות מורכבות של הילד.
  • נושאי טיפול ספציפיים בהם טיפלתי: גמילה מטיטולים, עיכוב בדיבור, שינה, ניהול זמן פנוי, שיגרות יום ועוד. 

דוגמאות להרצאות אותן העברתי

  • ניתוח התנהגות יישומי – גישה מדעית לטיפול בבעיות התנהגות. הרצאה שניתנה למנהלי מסגרות שיקומיות במשרד הרווחה, באגף למוגבלות שכלית התפתחותית.
  • תקשורת עם ילד על הספקטרום האוטיסטי- כלים והמלצות להורים לעידוד התקשורת ושיפור השפה.
  • עידוד עצמאות במיומנויות יומיומיות בקרב אוכלוסייה בדיור מוגן. הכשרת צוות מעון רמת טבריה.
  • אבחון וטיפול בקשיי התנהגות מורכבים- הרצאה שניתנה במסגרות שונות בחינוך המיוחד: בית ספר גניגר בחיפה, בית ספר הוד בחיפה, מעון גוונים בטבריה, בית גיא בנתניה.
  • הילד שלי שובב איך מנהלים סדר יום בשעות הפנאי כדי לעודד ילדים למשחקי חשיבה ויצירה
  • התמודדות עם התקפי זעם, בכי ווכחנות של ילדם בגיל הרך