רחל צור המברה

הורים יקרים נעים להכיר,

שמי רחל, אמא לשלושה בנים מקסימים, דרכם אני זוכה ללמוד מידי יום על התפתחות, התמודדות, עקביות, גמישות התמדה, קושי, תסכול וכל יום שעובר אני צוברת עוד ידע חדש שמתווסף לארגז כלים לו אני קוראת "הורות מעורבת".  

המסע שלי התחיל לפני 23 שנה עם סיום התואר הראשון במדעי ההתנהגות, הכרתי את פרופ' עמוס רולידר כמרצה ודרכו נחשפתי לגישת ניתוח התנהגות יישומי (Applied behavior Analysis). חיפוש אחר עבודה טיפולית ושילוב גישה זו הביא אותי לעולם מרתק, האוטיזם. התחלתי לטפל בילד בן שנה ושמונה, במסגרת 40 שעות שבועיות, אחד על אחד, רומן שהתחיל בקפיצת ראש למים עמוקים, עם הרבה נחישות, חריצות, תמיכה מלאה מצד ההורים ובעיקר אמונה, מצאתי את עצמי שוחה למרחקים ארוכים ונהנית מכל רגע. בתקופה זו בישראל הורים צרכו את שירותיהם של מנחים מאירופה וארצות הברית באופן פרטי, הידע בתחום היה דל, המקצוע לא היה קיים ותוכניות ההכשרה הוקמו לאחר מכן מתוך אותה מצוקה לידע ולאנשי מקצוע. בשנת  2002 הצטרפתי למחזור הראשון בתוכנית הסמכה הראשונה למנתחי התנהגות באוניברסיטת תל אביב, וכבר במחזור השני ריכזתי את התוכנית, לימדתי בה קורסים נבחרים וריכזתי את ההתמחות והפרקטיקום באוטיזם במשך חמישה מחזורים. בשנים אלו צברתי ניסיון רב בליווי משפחות לילדים עם אוטיזם, הכשרתי סטודנטים בניתוח התנהגות, ניהלתי והכשרתי צוותי טיפול בתוכניות ביתיות לילדים עם אוטיזם, והדרכתי מורים ומנהלים בבתי הספר בתוכנית למניעת אלימות בליווי פרופ' רולידר.

בשנים אלו צברתי ניסיון רב, ידע תיאורטי מעמיק והבנה רחבה ועמוקה בבעיות התנהגות, אוטיזם, למידה, ועיצוב התנהגויות חדשות אצל ילדים ומבוגרים. ואז הגיעו ילדיי שלי... שלושה בנים בשלוש שנים...

הורות אינטנסיבית מביאה איתה אתגרים ייחודיים, והיותי אמא מקצועית נתן לי המון כוח, לצלוח מצבים שמנעו ממני הרבה בלבול וחוסר אונים. השתדלתי לא ללכת יחפה וחקרתי כל הצלחה שלהם. הוקסמתי מכל רגע וכל למידה, ניתחתי וזיהיתי כל פרט בהתפתחות, איתרתי מה הם צריכים, מה אני יכולה לעשות כדי לעזור להם להפגין מיומנות כלשהי ומה התפקיד שלי בחיים שלהם.  ככל שהם גדלו והתפתחו כך עלו בי שאלות ותהיות והרגשתי צורך להעמיק ולהתמקד בשנים הראשונות בהתפתחות של הילד. לימודים מתקדמים ומחקר יישומי עם ילדים על הספקטרום בגיל הצעיר, סייע לי לפתח את מודל מבטים. מודל למידה המבוסס על אינטראקציות חברתיות בין הילד למבוגר, המשלב, קשב, מבט משותף, וקשב משותף כבסיס התפתחותי ללמידה.

בשנת 2013 הקמתי את "מרכז מבטים" מתוך תחושת שליחות, רצון לפרוץ דרך ולהעניק להורים בית שיספק להם מענה מקצועי זמין, המבוסס על ידע עדכני, מקום שנותן תקווה וכוח להורים ומטפלים לקדם את הילד.

מרכז מבטים הוא מקום שמאמין בעיצוב הדרגתי של התפתחות, שמאפשר למידה תוך כדי חווית הצלחה, התמודדות עם משברים על ידי מניעת בעיות התנהגות, יצירת אינטראקציות חברתיות מרובות במגוון רב של מצבים. מקום שמביא את הילד לתוצאות אופטימליות.

ב"מרכז מבטים" אני מלווה משפחות לילדים עם קשיי התפתחות בניהם: ASD, מוגבלות שכלית, בעיות קשב וריכוז ובעיות התנהגות וקשיים רגשיים. אני נפגשת עם הילד למשחק משותף, משוחחת עם הוריו, כותבת לו תוכנית התערבות רב שלבית מתאימה לו דמות מקצועית שתלווה אותו ואת המשפחה ומשם מתחיל המסע.

אני מתרגשת בכל פעם מחדש לראות את המבט של הילד אל ההורה, את ההדדיות הנבנית בהדרגה, את השמחה שלו לבוא ללמוד ואת התפתחות שאינה מאכזבת. אני גאה בתשוקה ובנחישות של הצוות שלי לקדם את הילדים, באמונה ובהשקעה של ההורים ובילדים שלא מפסיקים להפתיע וללמד אותי עד כמה אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, וכל פרט קטן חשוב להצלחה הגדולה.

רחל צור המברה

מנתחת התנהגות עם ניסיון מקצועי ומעשי

אקדמיה

  • 2005-2013 – אוניברסיטת ת"א, ריכוז אקדמי של תוכנית ההסמכה בניתוח התנהגות לצד פרופ' רולידר, שכללה לימודי טיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי, והנחיית סטודנטים בפרקטיקום באוטיזם ומגוון שיטות מחקר וההערכה.
  • 2014-2016 – מכללת אורנים, תוכנית הכשרת מנתחי התנהגות שכללה קורסים לטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי וליווי פרקטיקום באוטיזם.
  •  2017 – מכללה אקדמית כנרת, תוכנית להסמכת מנתחי התנהגות.

ייעוץ למסגרות 

  • בתי ספר: הדרכה והכשרת מנהלי בתי ספר ומורים במסגרת תוכנית הראל, למניעת אלימות בבתי ספר, בהנחייתו של פרופ' עמוס רולידר
  • מעון גוונים: כפר טיפולי מוגן לאנשים המאובחנים באבחנה כפולה - מוגבלות שכלית והפרעות נפש/ אוטיזם / הפרעות התנהגות קשות. ליווי וייעוץ כמנתחת התנהגות למנהלת המעון והצוות במטרה לשפר את בעיות ההתנהגות של הדיירים במעון.
  • בית ספר הוד - הכשרת מורים בחינוך המיוחד להתמודדות עם בעיות התנהגות בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם.

ייעוץ למשפחות 

  • בחינוך המיוחד: הנחיית משלבות וסייעות לילדים על הספקטרום האוטיסטי בגנים ובבתי ספר, הנחיית משפחות וצוותים טיפוליים לטיפול בבית הילד, טיפול פרטני בילדים עם איחור התפתחותי שפתי.
  • ייעוץ להורים לילדים עם התפתחות תקינה.
  • ייעוץ לגיל הצעיר - טיפול בקשיי התנהגות, חוסר קשב ואיחור שפתי.
  • ייעוץ לגילאי בית ספר - הדרכת הורים להתמודדות עם קשיי למידה, סירוב לשתף פעולה, ביסוס הסמכות ההורית על ידי בניית שגרה עקבית, עידוד התנהגויות של אחריות אישית, מתן כלים להורים להתמודדויות יעילות עם התנהגויות מורכבות של הילד.
  • נושאי טיפול ספציפיים בהם טיפלתי: גמילה מטיטולים, עיכוב בדיבור, שינה, ניהול זמן פנוי, שיגרות יום ועוד. 

דוגמאות להרצאות אותן העברתי

  • ניתוח התנהגות יישומי – גישה מדעית לטיפול בבעיות התנהגות. הרצאה שניתנה למנהלי מסגרות שיקומיות במשרד הרווחה, באגף למוגבלות שכלית התפתחותית.
  • תקשורת עם ילד על הספקטרום האוטיסטי- כלים והמלצות להורים לעידוד התקשורת ושיפור השפה.
  • עידוד עצמאות במיומנויות יומיומיות בקרב אוכלוסייה בדיור מוגן. הכשרת צוות מעון רמת טבריה.
  • אבחון וטיפול בקשיי התנהגות מורכבים- הרצאה שניתנה במסגרות שונות בחינוך המיוחד: בית ספר גניגר בחיפה, בית ספר הוד בחיפה, מעון גוונים בטבריה, בית גיא בנתניה.
  • הילד שלי שובב איך מנהלים סדר יום בשעות הפנאי כדי לעודד ילדים למשחקי חשיבה ויצירה
  • התמודדות עם התקפי זעם, בכי ווכחנות של ילדם בגיל הרך
מבטים, רחל צור המברה, תרפיסט aba

מנתחת התנהגות


ילדים עשויים להפגין קשיים בתחומים שונים, למשל ביכולת שלהם לתקשר ולהביע צרכים, בשמירה על ריכוז לאורך זמן ואף בשינה רציפה במהלך הלילה. הורים רבים מנסים לאתר את הפתרון המתאים, מחפשים דרכים יצירתיות לשנות את המצב ומתמודדים גם עם תחושות של תסכול וחוסר אונים. עם זאת, חשוב לזכור שיש גם דרך אחרת, ובאמצעות מנתחת התנהגות מנוסה ומקצועית תוכלו להבין מה באמת קורה מתחת לפני השטח, ואיך אפשר ליצור לילד (ולעצמכם) מציאות שונה לחלוטין. צוות "מרכז מבטים" יעזור לכם לזהות את האתגרים ואת הקשיים שלפניכם, ובעיקר לבחור את הכלים הטובים ביותר בתהליך ההתמודדות.

מה בדיוק עושה מנתחת התנהגות לילדים?


באופן כללי, מנתחת התנהגות מעניקה ליווי אישי ומקצועי לילדים ולהורים, והיא מאפשרת לנו לאתר בעיות בשלב מוקדם כדי שנוכל לטפל בהן בצורה טובה ויסודית יותר. הניתוח ההתנהגותי מורכב ממספר צעדים:
איסוף נתונים על התנהגות הילד ועל הסביבה המקיפה אותו.
התמקדות בשאלות שיסבירו למה התנהגות מתרחשת, היכן היא מתרחשת ואיך ניתן להתמודד עמה.
בניית תוכנית התערבות המשלבת לימוד של התנהגויות חיוביות.
מעקב אחר תוכנית ההתערבות וביצוע תיקונים בהתאם לצורך – עד להשגת המטרות שהוגדרו.
אחרי עשרות שנים שבהן נחקרה ההתנהגות באופן מעמיק מאוד, עם שפע של מחקרים ומאמרים בנושא, אין ספק שיש היום ידע נרחב המאפשר לנו להבין מה באמת גורם להתנהגות מסוימת, ומה יכול לשנות אותה. כדי להגיע לשינוי המיוחל ולהעניק לילדים ולהוריהם את הכלים הטובים ביותר, מנתחת ההתנהגות יודעת לשאול את השאלות הנכונות, להציע את הפתרונות האידאליים וללוות את התהליך כולו, עד לקבלת תוצאות.

מנתחת התנהגות אוטיזם - ליווי אישי לכל אורך הדרך


באמצעות בחינה יסודית ומעמיקה של התנהגויות שונות וגם של הסביבה, מנתחת התנהגות יודעת לזהות את הגורמים שהובילו ליצירתה של התנהגות מסוימת. זאת מתוך האמונה שניתן לרכוש כישורים חדשים וללמד מיומנויות בכל שלב, במטרה לשנות התנהגות ולצמצם קשיים שונים, לרבות קשיי תקשורת, קשב וריכוז. הצוות המקצועי של "מרכז מבטים" יהיה שם לצדכם לכל אורך הדרך, מהאבחון והניתוח – ועד ליצירת השינוי, עם כלים מקצועיים ועם מגוון רחב של שירותים, לרבות הדרכות, הכשרות וסדנאות.